نارساخواني در كودكان چيست ؟

نارساخواني در كودكان

بدون تردید “خواندن” مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است اغلب دانش آموزان در سال اول دبستان در “نوشتن” و “حساب کردن” با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش “خواندن” به طوری جدی شروع می‌شود به ویژه هنگامی که جملات و عبارات با تصاویر و نقاشی‌های گویا همراه نیست، دیده می‌شود که بعضی از كودكان در زمینه خواندن با مشکل مواجه ميشوند .خواندن نقش بسيار مهمي در پيشرفت تحصيلي افراد دارد. درست خواندن و درک متن، در گرو این است که شخص دارای توانایی‌هایی چون ادراک دیداری ، حافظه دیداری ،ادراک شنیداری و حافظه شنیداری باشد. حافظه دیداری یکی از متغیرهای اساسی در تعیین مهارت خواندن است.

نارساخواني شايع‌ترين نوع اختلال يادگيري است كه مورد شناسايي قرار گرفته است،  به طوریکه 80 درصد كودكان مبتلا به اختلال هاي يادگيري، داراي اختلال خواندن مي‌باشند. . در آمريكا حدود 4 درصد از كودكان سنين مدرسه دچار اختلال خواندن هستند وميزان شيوع نارساخواني  در ايران حدود 9 درصد ميباشد و در پسرها شايع تر است.   افراد نارساخوان به دلیل اختلال خواندن در بیشتر درس‌های خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این گروه با آنکه معمولا از هوش طبیعی برخوردارند، نمی‌توانند پیشرفت تحصیلی مطلوبی داشته باشند وممكن است منجر به  ترک تحصیل گردد که این خود صدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عاطفی- روانی بسیار برای آنها و جامعه در پی دارد. اين كودكان نیازمند به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند

مشکلات كودكان نارساخوان :

دو تایی دیدن کلمه

حذف بخشی از کلمه

تغییر توالی حروف

خواندن با سرعت تند و بی‌دقت

تکرار برخی کلمات

گم‌کردن سطرها

مکث و توقف زیاد بین کلمات

کم‌کردن کلمات یک سطر

معکوس کردن کلمه

تغییر افعال در جمله

تشخیص نارسا خوانی:

تشخیص نارسا خوانی عمدتا زمانی شروع می‌شود که والدین یا معلمان متوجه می‌گردند کودک علیرغم توانایی‌های عمومی ، در زمینه خواندن با مشکل مواجه است. در ابتدا غالب موارد ابتدا بررسی‌های لازم پیرامون ماهیت نارسا خوانی توسط كارشناسان اختلالات يادگيري انجام می‌پذیرد ومشاوره پزشكي نيز انجام ميگيرد . مشاوره  هوش و استعداد تحصيلي ،اپتومتري و اديولوژي در اولويت ميباشند.