دکترای حرفه ای اپتومتری

دکترای حرفه ای اپتومتری خواست همه اپتومتریست های ایرانی
24 می, 2012

مراحل مختلف تنظیم فریم قبل از تحویل

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: عینک سازی

null

23 می, 2012

جالب ترین خطای دید۲۰۱۲+عکس

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: اپتومتری

اگر به لبه‌های تصویر نگاه کنید یا چشمتان را روی آن بچرخانید، به احتمال زیاد شما هم می‌توانید حرکت این ستاره دریایی را ببینید. البته، ‌این تصویر ثابت است و هیچ حرکتی هم در آن اتفاق نمی‌افتد. مانند همه خطاهای بصری،‌ این که می‌بینید ستاره دریایی درون این تصویر می‌چرخد، خطایی است که مغز شما در پردازش اطلاعات بصری مرتکب آن می‌شود. در واقع مغزتان فریب می‌خورد و گزارش می‌کند چیزی را دیده، که اصلا اتفاق نیفتاده است.
null
این تصویر که یکی از برندگان مسابقه خطاهای بصری سال ۲۰۱۲ است، از پدیده پیرامون شناور استفاده می‌کند که باعث می‌شود در جایی که حرکت وجود ندارد، مغز ما حرکت ببیند. کنتراست متفاوت بین رنگ‌ها، کلید این پدیده در مورد این تصویر است که باعث می‌شود خیال کنیم ستاره دریایی و زمینه‌اش در جهت مخالف هم می‌چرخند.

این تصویر توسط کایا نوآ، که در واقع نام مستعار نقاش حیات‌وحش، جو هاتمن است، خلق شده است. مسابقه خطاهای بصری هر ساله توسط جامعه همبستگی عصبی و با هدف عمومی‌سازی تلاش‌های محققین در زمینه خطاهای بصری برگزار می‌شود

شعب نمایندگی انجمن علمی اپتومتری ایران در مراکز استانها تشکیل می شود

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری در ایران

پس از خوزستان واصفهان ،اردبیل سومین مرکز استانی است که نمایندگی انجمن علمی در ان شکل می گیردتشکیل شعب انجمن در مراکز استانها باعث هماهنگی بیشتر امور مربوط به همکاران شده و مانع از بروز برخی از ناهماهنگیها و احیانا تخلفات می گردد علاوه بر این امور مربوط به اموزش مداوم نیز سرو سامان یافته و پیگیری می شود امید می رود همکاران سایر استانها نیز هرچه زودتر دست بکار شوند و نمایندگی انجمن علمی در استان خودشان را تاسیس نمایند طبق اطلاعات واصله در استان خراسان رضوی نیز که سال گذشته مراحل تشکلیل انجمن در ان ناتمام مانده بود اقداماتی از سوی همکاران خراسانی در دست انجام است تا هرچه زودتر نمایندگی انجمن علمی در این استان نیز تاسیس گردد

معرفی سایت

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری, معرفی سایت, پادکست

null
مشکل بسیاری از اپتومتریست ها کمبود اطلاعات مدیریتی نیست بلکه نداشتن وقت و زمان است مقالات مربوط به مدیریت حرفه ای و سخنرانی های الهام بخش ممکن است سرگرم کننده و انگیزش آفرین باشند اما بسیاری از اپتومتریست ها در جای در بین فاصله سومین و چهارمین بیمار اولین روز هفته اراده خود برای ایجاد تغییر و تحول در کارشان را از دست می دهند و دیگر آنرا به یاد نمی آورند.
به این دلیل است که گفته می شود بهتر است پیشرفت بصورت مرحله ای و گام به گام باشد در این سایت اطلاعات مدیریت حرفه ای اپتومتری بصورت پراکنده و قطعات مجزا در اندازه های سه تا چهار دقیقه ای ارائه می گردد

آموزش دهید ،آموزش دهید ،آموزش دهید

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری در ایران

ممکن است باورش کمی سخت باشد ولی بسیاری از مردم تفاوت بین اپتومتریست وچشم پزشک را نمی دانند خیلی از مردم ابتدایی ترین اصول اولیه مراقبت از چشم وبینایی را نمی دانند مردم عادی کوچه و خیابان که هیچ بسیاری از تحصیل کرده ها هم نمی دانند اپتومتریست ها کارشان چیست و چه فرقی با چشم پزشکان دارند پس از هر فرصتی برای معرفی حرفه خودتان به مردم و اطرافیانتان استفاده کنید تصور نکنید آنهایی که تحصیل کرده اند ممکن است بیشتر از عوام بدانند هروقت که فرصتی دست می دهد خودتان و حرفه تان را به مردم معرفی کنید و راههای مراقبت از چشم و بینایی را برای آنها بیان کنید این مطلب را سالها قبل من با الهام از مطلبی از مجله دانشمند نوشته ام و سایت صدا و سیما آن را اینجا گذاشته است بد نیست دوستان جوان زحمت بکشند و آن را بروز نمایند

22 می, 2012

مطالب ساده بالینی اما مهم برای همکاران

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری, دکترای حرفه ای اپتومتری, مراقب اولیه سلامت چشم

این مطالب برای همکاران جوانتر بر اساس مبانی علمی و تجربی مطرح میگردند تا همکارانی که جوانتر می باشند و یا به تازگی کار بالینی را آغاز کرده اند و یا حتی همکاران با تجربه تر که شاید بعضی مباحث کلینیکی را تا کنون خیلی در نظر نگرفته اند، بیان میگردند. با توجه به درخواست و سوالات بعضی از همکاران یکسری از مطالب مهم در مطب یا محل کار بالینی بطور خلاصه و به زبان بسیار ساده مطرح میگردند.

- بهتر است قبل از اتمام معاینه نظر شخصی یا بالینی به بیمار ندهیم. تا قبل از اتمام تمام معاینات لازم برای بیمار، از دادن هر گونه نظر و یا بحث در مورد مشکل بیمار یا راه حل و… خودداری نمائیم. قضاوت قبل از اتمام معاینات ممکن است در اتمام معاینات همداه با خطا باشد. مثلا فشار چشم بیمار 24 است و قبل از دیدن عصب اپتیک، حدت بینایی، میدان بینایی، ضخامت قرنیه و تاریخچه بیمار و… نباید به بیمار بگوئیم که فشار چشم بالا و یا گلوکوم دارد. همچنین بعنوان مثال در ابتدا نبایستی با توجه به نمره اتورفرکتومتر به بیمار درباره نمره چشم و یا تنبلی چشم بیمار نظر بدهیم، بلکه بایستی تا اتمام معاینات رفرکشن، سابجکتیو و تجویز و حدت بینایی و… به بیمار نظر ندهیم. پس بهتر است نظر نهایی خود را در اتمام معاینات مطرح نماییم چون در غیر اینصورت ممکن است برای خودمان مشکل آفرینی نمائیم.

- هرگز به اتورفرکتومتر اعتماد کامل و یا اطمینان مطلق ننمائیم. بهتر است همیشه و در همه حال بعد از استفاده از اتورفرکتومتر، حتما بیمار را بوسیله رتینوسکوپ دستی و با مهارت و تجربه بالینی رفرکشن نمائیم. اینکه بعضی از همکاران جوانتر و حتی اساتید با تجربه نمره دستگاه اتورفرکتومتر را بدون رفرکشن با رتینوسکوپ دستی، فقط سابجکت میکنند صد در صد اشتباه و غیر علمی و دارای احتمال خطا می باشد. سابجکت در بیماران مسن به دلیل عدم همکاری بیمار، دارای خطا می باشد و در افراد جوان و اطفال به دلیل تطابق بالا میتواند با خطا همراه باشد. اینکه بعضی از همکاران برای سرعت بیشتر در رفرکشن، نمره اتورفرکتومتر را سابجکت و تجویز میکنند قطعا احتمال خطا آنهم با درصد بالا وجود دارد و شک نداشته باشیم که ادامه این نحوه تجویز صحیح نمی باشد و بهتر است این روش غلط را ترک و حتما با رتینوسکوپ دستی، نمره اتورفرکتومتر را بررسی کنیم پس هرگز به اتورفرکتومتر اعتماد مطلق و اطمینان صد در صد نکنیم (حتی در نرمال ترین بیماران و حتی در بهترین دستگاههای اتورفرکتومتر).

- همیشه بایستی عینک کنونی بیمار را نگاه و بررسی نماییم. بیمار عینکی که در حال حاضر استفاده مینماید بایستی به معاینه کننده بدهد تا معاینه کننده از نرمال بودن و صحیح بودن فریم عینک و عدسی عینک مطمئن شود. فریم عینک بایستی سالم و بدون انحنای غیر طبیعی باشد و نبایستی کج و یا خمیده باشد و عدسی عینک را بایستی از نظر خش داشتن و شکستگی و سلامت لایه آنتی رفلکس و یا مشابه بودن میزان تیرگی دو عدسی عینک از نظر فتوکرومیک بودن و … بررسی نماییم. هرگونه مشکلی در این موارد بایستی در عینک تجویزی برای بیمار رفع گردد و به بیمار توضیح داده شود. این حالت خصوصا در فریم اطفال که کج و یا دارای خش عدسی میباشند مهم است. هیچ وقت نبایستی به گفته بیمار درباره عینکش و یا به پرونده قبلی بیمار درباره نمره عینکش اکتفاء کنیم. گاهی بیمار بدون آنکه ما بدانیم و یا خودش به خاطر داشته باشد عدسیهای عینکش را به دلایل مختلف تعویض کرده است و لیکن آنرا به خاطر ندارد. پس حتماً همیشه عینک کنونی بیمار را از او خواسته و بررسی مینماییم.

- از دم دست گذاشتن وسائل تزئینی، دکوری، اضافه و … بر روی میز معاینه خودداری کنید. میز معاینه به جز خودکار و سر نسخه معاینه کننده نبایستی چیز دیگری بر رویش باشد. وجود چنین وسایلی میتواند باعث عدم تمرکز بیمار برای همکاری با معاینه کننده شود و نیز کودکان با دست دراز کردن به این وسایل و کنجکاوی درباره آنها تمرکز معاینه کننده را به هم میریزند. همچنین بسیاری از بیماران در انتهای معاینه عادت دارند در جلوی میز معاینه و چسبیده به میز صحبت های نهایی با معاینه کننده را داشته باشند که باعث برخورد بیماربا آنها و بهم ریختن آنها و … میشود.

- بهتر است همیشه از لنز تخصصی غیر مستقیم و بوسیله اسلیت لمپ برای دیدن رتین استفاده نمائیم. لنزهای 78 و 90 دیوپتری غیر مستقیم که در پشت اسلیت لمپ می توان بطور معکوس تصویر رتین بیمار را مشاهده کرد در بیشتر موارد بر افتالموسکوپ دستی ترجیح دارند. افتالموسکوپ مستقیم تصویر دو بعدی ارائه میدهد و بسیاری از مشکلات رتین غیر قابل بررسی میشود ولی افتالموسکوپی غیر مستقیم یا با افتالموسکوپ غیر مستقیم و یا با لنز نود، تصویر سه بعدی ارائه می دهد و میدان دید وسیعتری از رتین به ما نشان می دهد و بسیاری از مشکلات رتین قابل مشاهده میگردند. بایستی آموزش ساده این کار را از همکاران با تجربه ترمان یاد بگیریم و حتما به جای افتالموسکوپ دستی از روش فوق استفاده نمائیم.

- بهتر است همیشه سن بیمار را از خود بیمار بپرسیم و هرگز به پرونده بیمار و یا گفته همراهان بیمار تکیه نکنیم. خصوصا در افراد مسن و اطفال، سن بیمار در تجویز نقش مهمی دارد و به دلایل متعدد ممکن است بر اثر اشتباهات ساده منشی و بیمار و نیز خجالت بیمار از بیان سن در اطاق انتظار و … ، سن بیمار در پرونده صحیح نباشد.

- یک اپتومتریست بایستی حتما از نحوه آرایش پلکها و چشمها کاملا مطلع باشد و بیماران خود را در نحوه صحیح آرایش پلکها راهنمایی نماید. چنانچه در معاینات اسلیت لمپی مشاهده نماییم که مواد آرایشی بیمار، روی غدد میبومین را کاملا پوشانده است و یا مواد آرایشی وارد اشک و کولدوساک تحتانی بیمار شده است و …، بایستی بیمار را در نحوه صحیح استفاده از مواد آرایشی راهنمایی نمائیم.

- هنگام رتینوسکوپی دستی با رتینوسکوپ، همیشه با چشم راست خودمان باید چشم راست بیمار را رفرکشن کنیم و با چشم چپ خودمان بایستی چشم چپ بیمار را رفرکشن کنیم. به هیچ وجه نباید با یک چشم خودمان، هر دو چشم بیمار را رفرکشن کنیم زیرا در در این حالت قطعاً زاویه رتینوسکوپی و کنترل تطالق بیمار دارای خطا خواهد بود. این مورد جای شک و بحث ندارد و مسلم است که رفرکشن هردو چشم بیمار با یک چشم معاینه کننده غلط است. دوستانی که با یک چشم، هر دو چشم بیمار را رتینوسکوپی مینمایند، بهتر است این عادت غلط را ترک و رفرکشن را به روش نرمال و صحیح انجام دهند.

- همیشه بایستی با تریل فریم، رفرکشن را انجام دهیم. نگه داشتن عدسی با دست در برابر چشم بیمار، دارای خطا خواهد بود و بایستی همیشه از تریل فریم استفاده نماییم. متأسفانه همکاران قدیمی تر و یا همکارانی که در مراکز شلوغ کار میکنند، برای افزایش سرعت، رفرکشن دستی را بدون تریل فریم انجام میدهند و برای سرعت بیشتر با زاویه غلط عدسی در مقابل چشم بیمار و نیز عدم رعایت Back Vertex Distance تجویز های غلط را به بیمار تحمیل مینمایند. اینکه انعکاس نور را بهانه عدم استفاده از تریل فریم نماییم صحیح نمیباشد زیرا با کمی تغییر زاویه تریل فریم و یا خودمان میتوانیم انعکاس نور را رفع نماییم.

- همیشه قبل از استفاده از قطره برای ریختن در چشم بیمار نام قطره و تاریخ انقضائ قطره را بررسی و چک کنید. هیچوقت بر اساس عادت و یا رنگ قطره از آن استفاده نکیند. این کار خصوصاً در مراکز درمانی و بیمارستانها اهمیت بیشتری دارد.

- قبل از برخواستن بیمار ازپشت میز اتورفرکتومتر و یا میز اسلیت ، حتماً در کنار میز باشید و از بیمار دور نشوید. بسیاری از بیماران خصوصاً بیماران مسن، و یا بیمارانی که مشکل حرکتی دارند و یا بیماران درشت اندام و سنگین وزن، هنگام بلند شدن و برخواستن از پشت میز اسلیت و یا اتورفرکتومتر ، از میز آنها به عنوان تکیه گاه استفاده مینمایند و باعث آسیب رساندن به دستگاه ها و یا سرنگونی آنها میشوند. این نکته مهم است چون ممکن است میلیونها تومان ضرر مادی کنیم بدون آنکه یک ریال بتوانیم از بیمار بابت این خسارت پول بگیریم.

- رفله رتینوسکوپی بیمار حتماً و همیشه و در همه حال بایستی انجام و بررسی شود. رفله رتینوسکوپی فقط برای تعیین نمره چشم بیمار نمیباشد، بلکه سلامت قرنیه، لنز، ویتره و رتین با رفله رتینوسکوپ میتواند بررسی شود. هرگونه دیستروفی، دژنراسیون و اسکار قرنیه و یا کاتاراکت و یا کدورت ویتره و یا بعضی از مشکلات رتین به راحتی خود را در رفله رتینوسکوپی نشان میدهند. رفله رتینوسکوپ یک نوع Skiascopy میباشد و بد نیست بدانیم که در بعضی از دستگاه های پیشرفته مانند OPD Scan روش فوق برای بررسی Wavefront High Order Aberration استفاده میشود. رفله رتینوسکوپ و درخشندگی و پهنا و حرکت رفله، اطلاعات مفیدی از سیستم بینائی بیمار به ما میدهد. حتی اگر بیمار برای مشکلی مانند شالازیون مراجعه نماید باز هم بایستی رفله رتینوسکوپی گرفته شود زیرا از نظر قانونی نیز درج آن در پرونده میتواند روزی ناجی ما در دادگاه پزشک قانونی و یا ناجی بیمار در سایر موارد پزشکی قانونی بیمار باشد. بسیار از جراحان بزرگ قرنیه در تشخیص کراتوکونوس مهمترین اساس را رفله رتینوسکوپی میدانند، پس حتماً و حتماً یک رفله رتینوسکوپ از بیمار بگیرید وگرنه ضرر میکنید
نقل از وبلاگ آقای فرشاد عسگری زاده

عدسی عینک فقط پلاستیک

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری در ایران, عینک سازی, مراقب اولیه سلامت چشم

شکستن شیشه عینک و آسیب دیدن قرنیه چشم از موارد اقامه دعوا برعلیه اپتومتریست ها در غرب است در کشور ما اگر چه که چنین ادعاهایی (قصور در تجویز عدسی های نشکن )هنوز خیلی مورد توجه قرار ندارند اما بد نیست توجه همکاران محترم را به این نکته جلب نمایم که تاحد امکان استفاده از عدسیهای پلاستیک را جایگزین عدسی های شیشه ای نمایند تا هم بینایی بیماران انها حفظ شود و هم سروکار انها به دادگستری نیفتد اگر پلی کربنات استفاده شود که مطمئنا بهتر است این فایل پاور پوینت را به دقت مطالعه کنید

21 می, 2012

مخترع ليزيك كيست ؟

نویسنده: اپتومتريست بهروز ظهوریان - دسته‌ها: آموزش مداوم, چشم پزشکی

 دكتر غلامعلي پيمان داراي 124  اختراع ثبت شده در آمريكا  و بعنوان مخترع ليزيك براي چشم پزشكان جهان، نامي آشناست  . براي ما ايرانيها چطور ؟ 

براي ديدن زندگينامه اش به ويكي پديا مراجعه نماييد .

20 می, 2012

حق گرفتنی است نه دادنی

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: اپتومتری در ایران, دکترای حرفه ای اپتومتری

بهره مندی از حقوق اولیه یک دکترای حرفه ای اپتومتری حق همه دانش اموختگان اپتومتری در ایران است همانطور که بهره مندی از خدمات تخصصی اپتومتری حق همه مردم ایران است سالهاست که فارغ التحصیلان این رشته در ایران مشغول ارائه خدمت به هموطنانشان هستند در حالیکه حق آنها بهرمندی بیشتر از دانش و تخصصی است که در انحصار هیچ رشته یا تخصص دیگر نیست و کسانی به بهانه تداخل کاری آنان را از دستیابی به قله های رفیع دانش و تخصص باز داشته اند اکنون که برنامه ای تدوین شده و در ان موعدی برای نیل به اهدافی بلند قید شده باید دست بکار شد و تلاش نمود تا موانع را به کناری زد و راه را برای رسیدن به اوج اگاهی، دانش وتخصص هموار نمود بیایید در این راه همدل و یکزبان شویم و با پیشگامان این حرکت همراه شویم امید که موفق شویم و بتوانیم تاسیس اولین دوره دکترای حرفه ای اپتومتری را در میهن عزیزمان ایران را شاهد باشیم به امید بهره مندی همه مردم ایران از خدمات مراقبتی اپتومتری

برگزاری همایش یک روزه تازه های ساخت عینک طبی در اهواز

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: آموزش مداوم, آیین نامه عینک طبی, اپتومتری در ایران, مراقب اولیه سلامت چشم, همایش اپتومتری

null
پنجشنبه بیست و هشتم اردیبشت نود و یک همایش یک روزه تازه های ساخت عینک طبی به همت انجمن علمی شاخه خوزستان در محل باغ معین اهواز برگزار شد در این همایش که بیشتر اپتومتریست های خوزستانی در ان حضور داشتنددر باره مباحثی همچون بازاریابی در بخش اپتیک ،انتخاب فریم ،ساخت و ارائه پریزم ،مشکلات قانونی ساخت عینک ،بینایی ورزشکاران و نحوه اجرای آیین نامه ساخت عینک طبی بحث و گفتگو شد. سخنرانان عبارت بودند از اقایان دکتر جعفرزاده ،دکتر میرزاجانی ، صادق اصفهانی ، صادقی ، دکتر امیری ،زرین ،حسینی
این همایش نمونه بسیار جالبی از همایش منطقه ای در مقیاس کوچک بود که با همکاری و همدلی اعضاء بویژه خانم دشتی و اقای سلطانی برگزار شد سایر انجمن های علمی استانی نیز می توانند همایش هایی در این سطح برگزار کنند و از این طریق هم امتیاز بازآموزی لازم را کسب نمایند و هم بر دانش و معلومات خود بیفزایند