دکترای حرفه ای اپتومتری

دکترای حرفه ای اپتومتری خواست همه اپتومتریست های ایرانی
30 ژوئن, 2010

Precision Balance 8|4

نویسنده: Dr. Maleki Opt Psy - دسته‌ها: دسته‌بندی نشده - برچسب‌ها: , ,

بالاخره بعد از مدتها که فقط اسمی از لنزهای توریک Air Optix for Astigmatism میشنیدیم، نمایندگی سیبا در ایران توانست بر مشکلات اداری پیش روی خود غلبه کند و این لنزهای توریک جدید به بازار ایران آمد. لنزهای Air Optix for Astigmatism همچون لنزهای محبوب Air Optix از نسل دوم لنزهای سیلیکون هایدروژل و دارای 33 درصد آب بوده و ماهانه هستند ولی برخلاف Air Optix نحوه استفاده آنها بصورت Daily بوده و DK/t آنها پایین تر (108) میباشد . نکته جالب در مورد این لنزها استفاده از طراحی Precision Balance 8|4 در آنها است که در این طراحی حداکثر ضخامت لنز در ساعت 8 و 4 لنز میباشد . در لنزهای توریک معمولی برای ممانعت از چرخش لنز ، ساعت 6 را ضخیم تر میسازند و این ضخامت بصورت تدریجی به سمت ساعت 3 و 9 کاهش میابد . این طراحی قدیمی باعث میشود وجود لنز توسط لبه پلک پایینی احساس شود و نیز قرنیه در زیر منطقه حدود یک سوم پایینی لنز از اکسژن کافی محروم باشد ولی با سیستم Precision Balance 8|4 به دلیل ضخامت کمتر در ساعت 6 ، اولا لنز کمتر احساس میشود و ثانیا ناحیه کوچکتری دچار کمبود اکسیژن میشود. در شکل زیر این مسئله بوضوح مشخص است.

* پس از مطالعه این مطلب حتما پست تکمیلی را نیز مطالعه نمایید.

29 ژوئن, 2010

آماده شدن برنامه دکترای تخصصی اپتومتری و ارسال آن به وزارت بهداشت

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: دسته‌بندی نشده - برچسب‌ها:
برطبق اطلاع دوست عزیزم جناب اقای دکتر جعفرزاده برنامه دکترای تخصصی اپتومتری تدوین وبرای تصویب نهایی به وزارت بهداشت ارسال شده است در ای میل ارسالی آقای دکتر جعفرزاده چنین مرقوم فرموده اند:

با تلاش فراوان موفق به ارائه برنامه دكتري تخصصي اپتومتري در دانشگاه علوم پزشكي ايران شديم. تهيه و تدوين اين برنامه كه ماهها به طول انجاميد پس از تصويب در دانشگاه علوم پزشكي ايران به وزارت بهداشت ارسال و در آنجا مراحل نهايي تصويب آن در حال سپري شدن است.

اين خبر را به دو دليل برايتان ارسال نمودم، اول آنكه همكاران داراي مدرك كارشناسي ارشد نسبت به اين موضوع مطلع شوند و دوم آنكه دعاي خير همكاران اپتومتريست در تحقق تصويب نهايي مقاطع علمي بالاتر براي اپتومتري محقق گردد

با تشكر
دكتر جعفرزاده پور
24 ژوئن, 2010

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت دوازدهم

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: آموزش مداوم, اپتومتری, پژوهش - برچسب‌ها:
روی هر کدام از اين کلمات که اشاره کنيد
 به صفحه مربوطه انتقال پيدا می کنيد —->   بخش آخر: تجربيات شخصی
وقتش بود تمامش کنم چون اصلاً برای خودم معلوم نشد برای کسی جالب بود يا نه چون حتی يک نفر هم برای اين دوازده قسمتی که نوشتم جوابيه و نظر نداده است اگر چه شمارشگر ویلاگ خودم را دويست سيصدتايی بالا برد که به اندازه ده درصد کل عددی است که روی شمارشگر دارم. اگر نظری داريد و يا سوالی مورد نظرتان است، لطفاً از طريق صندوق پست الکترونيکی من اطلاع دهيد:
پيروز باشيد
آيدين صفوتی

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت دوازدهم

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: پژوهش - برچسب‌ها:
بخش آخر: تجربيات شخصی
آنچه که تا اينجا تقديم شد، در واقع اصول زير بنايی و استاندارد پيشنهادهای تحقيقاتی را تشکيل می دهد. آنچه در مورد پيشنهاد تحقيقاتی در اين وبلاگ نوشته ام، روش تهيه يک پيشنهاد تحقيقاتی ايده آل است، يا به قول مهندسها و بچه های رشته رياضی “ميل می کند به طرف ايده آل بودن”. به عبارت ديگر سعی من در نوشتن اين مطالب اين بوده است که بهترين هايی که تا امروز آموخته ام را انتقال بدهم در حاليکه شخصاً وقتی اولين بار با موضوع تهيه پيشنهاد تحقيقاتی دست به گريبان شدم و اولين پيشنهاد تحقيقاتی که برای يک دانشگاه فرستادم و مورد قبول دانشگاه مورد نظرم قرار گرفت، ابداً به ايده آل نزديک نبود. آنچه که من نوشتم نسخه خامی بود از آنچه در اين چند هفته در اين وبلاگ نوشتم، ولی اگر با اين شرايط که شرح داده شد نوشتاری را تهيه و ارسال می کردم، شانس اينکه بورس تحقيقاتی نصيبم شود بيشتر می بود. ديگر اينکه، زمانيکه وارد دانشگاه شدم، اولين کاری که از من خواستند انجام بدهم، تنظيم يک پيشنهاد تحقيقاتی جديد بود. موضوع اوليه من طراحی کنتاکت لنز برای اطفال بود و آن پيشنهاد تحقيقاتی شکسته بسته ای که من نوشته بودم، مرا به اهدافی که مورد نظرم بود (ورود به دانشگاه) رساند ولی برای ادامه کار کافی نبود. پيشنهاد جديدی را بايد تنظيم می کردم که پيش زمينه کافی در موردش نداشتم. از آن بدتر اينکه، روش نوشتاری من خود ساخته بود و با استانداردهای موسسه ای که در آن شروع به کار کرده بودم همخوانی کافی نداشت. بنابراين در اين بخش مايلم آنچه که از تجربيات شخصی ام به ياد دارم تقديم خاطر گرامی شما نمايم.
يکی از مشکلات اصلی نوشتاری من، عدم انسجام مطالب بود. من قادر نبودم مطالب مربوط به يک موضوع را دنبال هم بنويسم و بعد موضوع بعدی راشروع کنم. هر پاراگراف مطلبی را آغاز می کرد و به نتيجه گيری می رسيد و پاراگراف بعدی مطلب ديگری را آغاز می کرد و به همان نتيجه گيری اول ختم می شد. نوشته های من به جای اينکه به صورت يک خط ممتد به پيش برود، روالی مارپيچی را طی می کرد. شايد درک اين استعارات ساده نباشد ولی اگر در نوشتار خودتان به دنبال اين پديده بگرديد، احتمالاً مصداق آنرا خواهيد ديد. مصححين نوشتار من، هر بار تاکيد می کردند که ذهن خواننده را بايد در يک قيف قرار بدهی، نوشتار را از يک موضوع گسترده شروع کنی و بتدريج موضوع را تنگ تر و تنگ تر کنی و فقط يکبار، در پايان مطلب، نتيجه گيری را ارائه کنی. اگر به آغاز سلسله نوشته های من در مورد “چگونه يک پيشنهاد تحقيقاتی موفق بنويسيم” باز گرديد، خواهيد ديد که عملاً هنوز هم من از همين سبک نوشتاری استفاده می کنم. موضوع را در ابتدای کار شروع کرده ام و در چهار يا پنج قسمت به مرحله ای رسانده ام که شايد شما به عنوان خواننده، تصور می کرديد که به پايان بحث نزديک می شويم. سپس سری جديدی را شروع کردم که گويا تمام ماجرا را از نو برايتان شروع کرده باشم، پاره ای از مطالب قبلاً گفته شده را مجدداً تکرار کردم، اما اينبار جزئيّات بيشتری را ارائه کردم و اکنون در پايان آن بخش، مجدداً اين بخش جديد را می نويسم که باز تکرار بخشی از مطالب قبلی را دربر دارد و نکات ريزتری را ارائه می کند و تجربيات شخصی ام را ارائه می کند. اگر خوب دقت کنيد، می بينيد که اين سبک نوشتار احتمالاً برای آموزش دادن مطالب بسيار مفيد است و مطلب را آنقدر تکرار می کند که بالاخره در ذهن خواننده جای می گيرد. گمان می کنم اين روش نوشتاری من، ميراث سالهايی است که من در محيطهای آموزشی کار کرده ام. وقتی که برای يک جمعيت بيست الی يکصد نفره صحبت می کنيد، و يا در وبلاگ يا وبسايت مطلبی را می نويسيد، با افراد مختلفی مواجه هستيد. در کلاس درس و در پشت کامپيوترهای وصل شده به اينترنت، افراد مختلفی قرار دارند. برخی فوق العاده سريع الانتقال هستند و نيازی به نوشتار حلقوی يا مارپيچی ندارند و ترجيح می دهند اصل مطلب را يکجا دريافت کنند. برخی هم نياز به تکرار مطلب دارند. به نظر من، استفاده از روش سخنرانی يا نوشتار مارپيچی، در کلاس و يا در محيطی که از نظر سرعت انتقال و درک مطلب، غير متجانس است، کاملاً ضروری است، اگر چه برای آنانکه سرعت انتقال بالايی دارند کاملاً آزار دهنده است. آيا کتاب “چه کسی پنير مرا جابجا کرده است؟” را خوانده ايد؟ حتماً اين کتاب را بخوانيد. اين کتاب يک موضوع بسيار ساده را در غالب يک داستان هفتاد صفحه ای ارائه می کند. کسی که با آن موضوع ساده از قبل آشنا شده باشد، خواندن آن کتاب برايش عذاب آور است، ولی کسی که با موضع و نتيجه گيری آخر مطلب آشنا نيست، با کمال لذت کتاب را به اتمام می رساند. همين پاراگراف اخير هم، يک نوشتار حلقوی است. من عمداً موضوع را چند بار آغاز کردم، دليل آوردم، مثال زدم، نتيجه گرفتم و دوباره همان موضوع را از سر شروع کردم، مثال زدم و نتيجه گرفتم. اگر برايتان عذاب آور بود، شرمنده ام، ولی عذابی که به شما دادم خيلی کمتر از عذابی بود که خودم کشيدم تا اين سبک نوشتاری را درک کنم و به صورت ارادی و آگاهانه از آن استفاده کنم. فرق من امروز با آنروز در اين است که هم سبک نوشتاری حلقوی را می شناسم و هم سبک نوشتاری خطی را و بر حسب موقعيت و شرايط هر کدام را به نحوی تقريباً آگاهانه به کار می گيرم. شما هم اگر اين مطلب را خوانديد، می توانيد چنين باشيد.
در نوشتار علمی امّا، روش نوشتاری حلقوی قابل قبول نيست. زمانيکه شما مقاله ای علمی برای يک مجله علمی حرفه ای می نويسيد، و يا زمانيکه يک پيشنهاد تحقيقاتی تنظيم می کنيد، معمولاً مخاطب شما افرادی حرفه ای هستند که حوصله مخلّفات و حواشی ماجرا را ندارند. خواننده شما در چنين مواردی، معمولاً حداقل مدرک علمی که دارد، دکترای تخصصی است و اگر چه ممکن است از موضوع تحقيق شما کمترين اطلاعی نداشته باشد، نيازی هم به نوشتار حلقوی تکرار کننده ندارد چون ذهنش بيش از حد به روش خطی عادت کرده است. مطلب در چنين مواردی بايد بصورت کاملاً خطی مطرح شود. بعنوان مثال، اگر بخواهيد ثابت کنيد که کمبود اکسيژن در قرنيه، عوارض مهمی را ايجاد می کند، ابتدای نوشتار يا صحبت شما آمار مصرف کنتاکت لنز خواهد بود و اينکه چقدر مصرف کنتاکت لنز ارزشمند و مهم است. بعد آمار، مشکلات مصرف کنتاکت لنز مطرح می شود. سپس، جمله ای درباره عوامل سبب ساز اين مشکلات بيا ن می شود و فهرستی از عوامل موثر شناخته شده و احتمالی در پيدايش مشکل در مصرف کنتاکت لنز ذکر می گردد. جمله بعدی می تواند چيزی شبيه به اين باشد: “يکی از عواملی که احتمالا تاثير به سزايی در مشکلات ناشی از مصرف کنتاکت لنز دارد، افت فشار اکسيژن در پشت برخی از انواع کنتاکت لنز است.” برای هر کدام از اين جملات، منابعی از مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمی می آوريد و بعد می گوييد: “اينکه چه فرآيندهای ملکولی در اپی تليوم قرنيه منجر به واکنشهای التهابی به کمبود اکسيژن می شوند، به خوبی بررسی نشده است. بررسی اين فرايندهای ملکولی از اين جهت حايز اهميت است که می تواند منجر به شناسايی مکانيسمهای التهابی و ابداع روشهايی برای پيش گيری از فعال شدن اين مکانيسمها شود. با شناسايی اين مکانيسمها، می توان به درمان برخی از عوارض مرتبط با کمبود اکسيژن، منجمله نئوواسکولاريزاسيون قرنيه انديشيد. در ابعاد گسترده تر، شناسايی اين مکانیسمها، می تواند منجر به درک صحيحتر فرايندهای زمينه ساز رشد نئوواسکولاريزاسيون در غدد سرطانی شود و گامی فراتر در مسير درمان سرطان حاصل گردد.”
اگر اين پاراگراف اخير را به عنوان نمونه ای از نوشتار خطی در نظر بگيريد، خواهيد ديد که مشکل است بتوانيد حتی يک کلمه آنرا خط بزنيد (البته شايد هم بتوانيد، چون من اين جکله را فی البداهه نوشتم). مشکل دوم در نوشتارهای علمی اين است که، متن را بايد آنقدر بالا و پايين کنيد که هيچ کلمه اضافه ای در آن نباشد. متن علمی، جايی برای تمثيلهای اديبانه ندارد (متاسفانه). مثلاً اگر در پاراگراف بالا می نوشتم “گامی فراتر و بسيار ارزشمند در مسير درمان سرطان”، عبارت “بسيار ارزشمند” غلوّ (خالی بندی!) می بود چون من هنوز به نتايج نهايی کار نرسيده، چگونه می توانم نتايج را آنقدر مهم جلوه بدهم؟ ضروری است که اينگونه عبارات از درون متن ريشه کن شوند. استاد راهنمای من به اينگونه عبارتها می گويد عبارتهای پشمکی! در ابتدای کار من، هر بار که متنی را برای تصحيح به او می دادم، می گفت: “پشمکهاشو در آوردی يا باز هم پشمکی نوشتی؟”
در اينجا لازم است مبحث را به خاتمه برسانم چرا که اين گفتگو قابل اتصال به بحث مقاله نويسی و پايان نويسی و حتی نگارش سوابق کاری (کاريکولوم وايتا) است که فعلاً مجالی برای نگارش آن نيست. لذا به عنوان جمع بندی نهايی اين مبحث پنج نکته را عرض می کنم
الف) هميشه دقت فرماييد که در نوشتارهای علمی، فقط از روش خطی استفاده کنيد
ب) ترتيب مطلب را از گسترده به جزء (به صورت قيفی) تنظيم کنيد
پ) تمامی کلمات اضافی و قابل حذف را از داخل متن خارج کنيد
ت) هر جمله ای که می نويسيد، دقت کنيد که با عنوان تحقيق هماهنگ باشد و از دايره کاری موضوع تحقيق شما ذره ای بيرون نرود
ث) فراموش نکنيد که خواننده مطلب شما به دنبال شما می گردد و به شما نياز دارد
اين نوشتار در پاسخ به پرسشهای مکرر دوستان در زمينه پيشنهادات تحقيقاتی تنظيم و تقديم گرديد. اميدوارم پاسخ کافی به پرسشهای شما داده باشم. اگر در مورد اين مطلب پرسش يا نظری داريد، لطفاً از طريق پست الکترونيک زير اعلام فرماييد:

amunoruz@gmail.com
23 ژوئن, 2010

نابينايي: ايران هم رتبه هند و وخيم تر از افغانستان و پاکستان

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: اپتومتری در ایران, چشم پزشکی - برچسب‌ها:
کاملاً قابل تامل و غير قابل تحمل!!!!
 آيا اپتومتری نبايد قادر به توسعه باشد در شرايطی که نياز ايران به خدمات بينايی به موجب داده های سازمان بهداشت جهانی فراتر از افغانستان و برابر با هندوستان است؟
مأخذ:
با استفاده از پيوند زير تصوير بزرگتر را مشاهده فرماييد

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت يازدهم

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: آموزش مداوم, پژوهش - برچسب‌ها: ,
ح) کار بعدی اين است که توضيح بدهيم چه فرآورده هايی (به قول مهندسها، چه خروجيهايی) را از اين تحقيق انتظار داريم بدست آوريم. به عنوان مثال ممکن است خروجی يا حاصل تحقيق شما دستيافتن به دانسته هايی باشد که زمينه های ابداع روش درمانی جديدی را فراهم سازد. در اين مرحله ضروری است که انشای شما بيانگر احتمالات باشد و نه قطعيات. هرگز نمی توان با قاطعيت گفت که خروجی اين پروژه تحقيقاتی شناسايی روش درمانی جديد برای فلان بيماری خواهد بود. اما می توان گفت حاصل اين تحقيق می تواند نيل به دانسته هايی باشد که امکان درمان بيماری مورد بحث را فراهم سازد. اين قسمت را می توانيد به دو پاراگراف تقسيم کنيد: در پاراگراف اول، خروجی های ملموس و مشخص را بيان کنيد، مثلاً نزديکتر شدن به شناسايی روشهای درمانی جديد برای نئوواسکولاريزاسيون قرنيه . در پاراگراف دوم خروجيهای وسيعتر را بيان کنيد، مثلاً ممکن است بتوانيد بگوييد يافته های اين پروژه ممکن است به شناسايی مکانيسم های عروقزايی در ديگر نقاط بدن، منجمله در غدد سرطانی، کمک کند. اين بخش را تحت عنوانهای زير ثبت خواهيد کرد:
Significance and outcomes
Specific outcomes
Wider impact outcomes
خ) در اين قسمت نوبت به معرفی اعضای تيم تحقيقاتی می رسد. تعداد و نام اعضای مورد نظر را می نويسيد، تجربيات و مقالات چاپ شده توسط هر کدام را نام می بريد و می گوييد که نقش هر يک از اعضاء در اين پروژه چيست. اگر قرار است پروژه را به تنهايی اجرا کنيد، يا اگر پروژه ای که تعريف می کنيد، پروژه دکتری يا کارشناسی ارشد خودتان است، در اين قسمت فقط دستاوردهای خودتان را معرفی خواهيد.
د) کار آخر، ذکر کردن منابعی است که در متن توصيف پروژه به کار برده ايد. لازم به تاکيد است که هر جمله علمی ای که بدون ذکر منبع در متن نوشته شود، به عنوان جمله ای بی اساس تلقی خواهد شد و نوعی سوء استفاده از يافته های ديگران خواهد بود. لذا حتی اگر جمله ای را به کار برديد که متعلق به خودتان است، بايد مبتنی بر تحقيقات مدونی باشد تا بتوانيد به آن استناد کنيد و اگر جمله انتخابی شما، حاصل کار چاپ نشده خود شماست، می توانيد آن جمله را تحت عنوان “يافته های مقدماتی” خودتان قيد کنيد، اگر چه بهتر است برای همان جمله نيز مقاله ای را پيدا کنيد که قبلا در مجلات علمی معتبر چاپ شده باشد.
در زير، فهرست عناوينی که در پيشنهاد تحقيقاتی شرح می دهيد به عنوان يک الگوی تقريبی آورده شده است. در قسمت بعدی، چند نکته تکميلی برای خاتمه اين بحث ارائه خواهد شد.
Title:

Introduction
This project aims to develop …, and to improve the …, by:
evaluating the mechanisms by which …
developing and testing novel …
We will achieve these aims by confirming a key hypothesis, that …
This will be done by:
analysing the effects of …
analysing the effects of …
determining the effects of …
developing novel …
Background
Hypoxia and the cornea
Hypoxia in corneal infection
Research Plan, Methods and Techniques
Aim 1: Angiogenic and inflammatory (chief investigators A, B and C)
Preliminary data:
Strategies:

Aim 2: hypoxic effects on infection (chief investigators B and C)
Preliminary data:
Strategies:

Aim 3: To determine the effects of (chief investigators A and C)
Preliminary Data:
Strategies:

Aim 4: To investigate … (chief investigators A, B and C)
Preliminary Data:
Strategies:

Timelines:
Aim 1
Aim 2
Aim3
Aim 4

Statistical Analysis
Background and Research Plan
Significance and outcomes
Specific outcomes
Wider impact
Research Group
The level of input from the chief investigators, in addition to two research assistants will enable the successful completion of the project outlined.

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت دهم

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: آموزش مداوم, پژوهش - برچسب‌ها:
تا اينجا دريافتيم که پس از بيان مسئله، مراحل پروژه را در قالب اهداف پروژه تعريف می کنيم. سپس برای هر يک از اهداف، شرحی مختصر که بيانگر پيشينه کار باشد می نويسيم و سپس روشهای آزمايشگاهی که برای آن هدف به کار گرفته خواهد شد را شرح می دهيم.
اکنون ادامه کار:
ج) پس از معرفی مراحل کار و شرح دادن روشهای آزمايشی برای هر مرحله، لازم است زمانبندی پروژه را شرح دهيم. در اين مرحله در واقع مهارتهای خود از نظر مديريت زمانی پروژه را به نمايش می گذاريم. يکی از ساده ترين روشها برای اين کار استفاده از جدولی به سبک زير است. کافی است در برابر هر يک از اهداف، فلشی را ترسيم کنيم که نقطه شروعش در برابر زمان شروع کار و نقطه پايانش در برابر تاريخ پيش بينی شده خاتمه آن مرحله باشد
Timelines:
                 2010                                  2011                            2012
                 1-3   3-6   6-9   9-12    1-3   3-6   6-9   9-12   1-3   3-6    6-9
Aim 1
Aim 2
Aim 3
Aim 4
چ) مرحله بعد شرح دادن روشهای تجزيه تحليل آماری است. معمولاًامروزه محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس صورت می پذيرد و عموماً از روش ANOVA آنوا و تستهای جانبی آن استفاده می شود که مستلزم معلوم بودن نوع پروژه است. لازمه اينکار اين است که بدانيد چند گروه برای مطالعه خواهيد داشت، در هر گروه آزمايشی چند نمونه آزمايشی مورد بررسی خواهد بود و آيا گروهها با هم قابل مقايسه خواهند بود يا خير. به عنوان مثال اگر اشک چشم يک گروه سی نفره را بخواهيم بررسی کنيم، ممکن است نمونه اشک هر سی نفر را در سه حالت مختلف جمع آوری نماييم: يکبار قبل از مصرف کنتاکت لنز، يک بار بعد از شش ساعت مصرف کنتاکت لنز هيروژل و يک بار هم بعد از شش ساعت مصرف کنتاکت لنز سيليکن هيدروژل. در اينحالت، سه گروه همسان داريم که هر گروه سی عضو دارد و می توانيم فرضاً مقدار ليزوزيم در اشک هر سه گروه را با هم مقايسه کنيم. در اينصورت محاسبه از نوع آنوا و تست جانبی بن فرونی خواهد بود. ولی اگر بخواهيم مقايسه هر يک از دو حالت مصرف کننده لنز را با حالت بدون مصرف لنز مقايسه کنيم، محاسبات متفاوت خواهند بود. حال اگر جمعيت مورد بررسی، نود نفر باشد که به سه گروه سی نفره تقسيم شده باشند و گروه اول بدون لنز، گروه دوم و سوم با دو نوع لنز مختلف بررسی شوند، روشهای محاسباتی متفاوتی مورد نياز خواهند بود. در قسمت شرح روشهای محاسباتی آماری، ضروری است که روش گروه بندی نمونه ها و روشهای محاسباتی منطبق بر روش گروه بندی نمونه ها ذکر شوند.
20 ژوئن, 2010

آیا همه اپتومتریست ها همین هفت نفر هستند؟

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: دسته‌بندی نشده - برچسب‌ها:
پس از ورود به سایت شبکه اپتومتری ایران اگر سری به بخش تالارهی گفتگو بزنید خواهید دید که تمام کسانی که دراین سایت ثبت نام کرده اند هفت نفر بیشتر نیستند و هیچ خبری از بقیه 1693 دیگر اپتومتریستها نیست (اگر بپذیریم که تعدادمان هزاروهفتصد نفر است )قطعا هدف آقای خضری راه اندازی سایت وتالار گفتگو با این میزان عضو نبوده است تعداد دقیق اپتومتریستها را باید از نظام پزشکی جویا شد اما آمارتقریبی را همه همین حدود هزاروهفتصدنفر می دانند دراینکه عده قلیلی از این گروه اهل رایانه واینترنت هستند شکی نیست اما مطمئنا از هفت نفر بیشترند پس شما همکارانیکه با رایانه و اینترنت آشنا هستید  در  شبکه اپتومتری ایران عضو شوید  وتالارهای گفتگوی آنرا فعال نمایید تا زحمات دوست وهمکار عزیزمان جناب آقای خضری بی ثمر نماند و همگی از امکانات فراهم شده در این سایت بهره مند شویم
18 ژوئن, 2010

سایت انجمن اپتومتری خراسان اتلاف پول پرداختی اعضاء

نویسنده: حسین میرزایی - دسته‌ها: دسته‌بندی نشده - برچسب‌ها:
در گذشته بارها در مورد بیهوده بودن سایت انجمن اپتومتری خراسان در همین وبلاگ نوشته ام و دوستان خراسانی نیز هیچگاه نخواسته اند رویه خودشان را تغییر دهند و همان مسیر غلط گذشته را ادامه داده اند اما این بار سخنم با اعضای انجمن اپتومتری خراسان است که هزینه چنین سایتی را می پردازند آیا می دانید چه میزان از حق عضویت پرداختی شما برای سایتی هزینه می شود که هیچ خاصیتی ندارد و اخبار آن فی الواقع برای عموم  گردآوری می شوند و نه برای متخصصین اپتومتری
در حالیکه حداقل انتظار این است که مطالبی در این سایت مطرح شوند که جنبه اختصاصی داشته باشند و با ارتقاء سطح علمی و مهارتهای آنان بینجامدسایت انجمن اپتومتری خراسان باید گویای مسائل و مشکلات اپتومتریست های خراسانی باشد و نیازهای آنان را برآورده سازد  نه اینکه اخبار و مطالبی را جمع آوری و کپی برداری کند که هیچ ارتباطی با اپتومتریست ها نداند و مشکلی از آنان حل نمی نماید بهرحال اکنون این همکاران عضو این انجمن هستند که باید از هیئت مدیره خودشان بپرسند که  پول آنها را در چه راهی خرج کرده و می کنند راهی که به صلاح انهاست یا راهی که اتلاف منابع  است و ثمری ندارد  
8 ژوئن, 2010

چگونه يک پروژه تحقيقاتی موفق بنويسيم؟ قسمت نهم

نویسنده: دکتر آیدین صفوتی - دسته‌ها: آموزش مداوم, پژوهش - برچسب‌ها: ,
ت) پس از توصيف پيشينه موضوع، نوبت به بيان مسئله می رسد. در اينجاست که اهداف پروژه را تعريف می کنيم. اهداف پروژه مبتنی بر ايده تحقيقاتی شما هستند. فرضاً اگر ايده شما بررسی تاثيرات يک ماده ضد باکتريال جديد بر سودوموناس آئروژينوزای گونۀ 6294 در مصرف کنندگان کنتاکت لنز باشد، پيش فرض شما اين است که ماده فرضی شما در مقايسه با 3 نوع ماده ای که قبلاً در محلولهای کنتاکت لنز به کار رفته، اثرگذاری بيشتری دارد. در آنصورت اهداف پروژه عبارت خواهند بود از مقايسه ماده جديد با ماده شماره يک، مقايسه ماده جديد با ماده شماره دو، مقايسه ماده جديد با ماده شماره سه. در ذيل هر يک از اين اهداف ممکن است اهداف ديگری تعيين شوند، مثلاً برای هدف يک، می توان گفت: مقايسه قدرت ضد باکتريال ماده جديد با ماده يک؛ تعيين اينکه ماده جديد به ازای چه غلظتی بيشترين اثر ضد باکتری را نشان می دهد؛ مقايسه شدت اثر ماده جديد بر سلولهای اپی تليال قرنيه. بدينترتيب هر هدف را به زير گروههايی تقسيم می کنيم تا زمينه را برای شرح روشها آماده کرده باشيم. اين ساختار به اختصار در زير نمايش داده شده. بديهی است که در مثال  زير به جای فضاهای خالی بايد نام حقيقی مواد مورد مطالعه قرار داده شود و هر يک از اهداف مطابق توضيحات بالا تکميل شوند.
Hypothesis: Antibacterial effect of … on Pseudomonas Aeruginosa 6294 is stronger than … and … and … 
  • Aim 1
  • Aim 2
  • Aim 3
    ث) شرح روشها: در اين قسمت همانطور که قبلاً توضيح داده شد، روشهايی که قرار است به کار بگيريم را شرح می دهيم. روشها را به تفکيک هر يک از اهدافی که در قسمت قبلی عنوان کرده ايد شرح می دهيد. به عنوان مثال می توانيد بگوييد: برای اجرای هدف شماره يک ذکر شده در قسمت اهداف، سودوموتاس آئروژينوزا را در به فلان روش کشت می دهيم و سپس ماده … را با غلظت … به مدت … در تماس با کلنی های باکتری قرار می دهيم. شرح روشها بايد آنقدر واضح باشد که فردی که سابقه چندانی در اجرای آزمايش مورد بحث ندارد، موضوع را به آسانی درک نمايد و احساس کند که محقق (شما) تمامی متغيّرها را در نظر گرفته ايد و تا حد امکان آنها را تحت کنترل گرفته ايد.